نخستین زن محجبه مسلمان رئیس جمهور تاتزانیا شد

تهران – حاجت نیوز–«جان مگوفلی» رئیس جمهوری تانزانیا چهارشنبه شب در سن ۶۱ سالگی در اثر سکته قلبی درگذشت و به دنبال آن معاون وی، «سامیا سولوهو حسن» به عنوان رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد. وی اولین زن مسلمان محجبه است که ریاست یک کشور آفریقایی را برعهده می گیرد.

خانم حسن روز جمعه ۱۹ مارس در دارالسلام، بزرگ‌ترین شهر کشور تانزانیا و در حالی که قرآن در دست داشت سوگند یاد کرد و به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور معرفی شد. او که زنی مسلمان است با حجاب در این مراسم حضور داشت.

«سامیا سولوهو حسن» معاون رئیس جمهور تانزانیا است که طبق بند ۳۷ قانون اساسی پس از درگذشت «جان پومبه مگوفولی» جانشین وی شد؛ بنابراین او اولین زن مسلمان محجبه‌ای است که تصدی پست ریاست جمهوری یک کشور در قاره آفریقا را برعهده می گیرد.

«سامیا سولوهو حسن» ۶۱ ساله در رشته مدیریت عمومی در دانشگاه منچستر انگلیس تحصیل کرده است. وی سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان معاون «جان پومبه مگوفولی» انتخاب شد.

براساس قانون اساسی تانزانیا، صلوحی تا پایان دوران ریاست جمهوری ماگوفولی (سال ۲۰۲۵) منصب ریاست جمهوری کشورش را برعهده خواهد داشت.

سامیا سولوهو حسن، معاون رئیس جمهوری پیشین تانزانیا یعنی جان ماگافولی بود که روز چهارشنبه ۱۷ مارس پس از بیش از دو هفته غیبت درگذشت. هرچند دولت تانزانیا می‌گوید آقای ماگافولی در اثر حمله قبلی جان باخته‌است اما بسیاری معتقدند او در پی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ زندگی خود را از دست داده است.

Comments (0)
Add Comment