انتظار حمایت از ایران داریم، نه آمریکا

به گزارش گروه افغانستان پایگاه خبری حاجت نیوز، «علی‌اکبر رضایی» از هزاره‌های افغانستان که این روزها موردحمله طالبان در مزارشریف و بامیان قرار گرفتند، با تشریح چگونگی حملات طالبان در غرب این کشور، می‌گوید: متاسفانه هزاره‌های افغانستان؛ قربانی حملات اخیر طالبان شدند، هرچند طالبان می‌گویند که حقوق شهروندی را رعایت می‌کنیم و با شیعیان چالشی نداریم اما اینگونه نیست و چالش اصلی ما در ایدئولوژی است چراکه آن‌ها معتقد به شکل دادن «امارت اسلامی» به‌جای جمهوری اسلامی در کشورمان هستند.

این روزها سایه جنگ بر مزارشریف گسترده شده است و طالبان با اعزام نیروهای‌شان از جنوب به شمال در این اندیشه هستند تا بر مناطق غرب و مرکزی هم مسلط شوند؛ چراکه این مناطق برای‌شان اهمیت استراتژیک دارد. اما با مسلح کردن نیروهای مردمی ازسوی دولت کابل، تقابل میان طالبان و نیروهای افغان وجود دارد و تصرف مزارشریف یا تسلط کامل بر بلخ را برای آن‌ها با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: دولت خیلی وقت است که می‌گوید با طالبان مذاکره کنیم و صلح برقرار باشد، ولی این‌ها می‌گویند اسم دولت امارت اسلامی باشد، بحث بر سر این است که می‌خواهند دست برتر داشته باشند اما با مسلح شدن مردم، طالبان برای رسیدن به خواسته‌های غیرمعقول‌شان باید تجدیدنظر کنند و بدانند که جنگ و نبرد راهکار اصلی نیست و این میز مذاکره است که نتیجه‌بخش است.

این مجاهد افغان تصریح کرد: درحال‌حاضر سایه جنگ بر سر مناطق تشییع بیشتر از دیگر ولایات افغانستان است و هزاره‌های بامیان که عمده آن‌ها تشیع هستند در برابر حملات طالبان صف‌آرایی و مبارزه می‌کنند. خوشبختانه با تشکیل بسیج مردمی در این دو روز و مسلح شدن آن‌ها که با مقاومت نیز همسو هستند موجب شده است تا سرعت پیشروی طالبان گرفته شود.

هرچند طالبان میانه‌رو هم دارند اما زمانی که جنگ می‌شود تر و خشک با هم می‌سوزد. آن‌ها به‌دنبال تشکیل امارت اسلامی هستند و اگر این امر تحقق یابد، دیگر نمی‌توان از آن‌ها انتظار حقوق شهروندی داشت، آن‌ها در برخی  ولایت‌ها که پیشروی کردند، حتی به شهدای ما ترحم نکردند و شهدا را از قبرهای خود درآوردند، از نگاه من هزاره شیعه، طالبان امروزی با طالبان قبلی تفاوتی ندارد و آن‌ها با تبلیغات رسانه‌ای و موج خبری که به سود خودشان انعکاس می‌دهند به فکر احاطه کامل بر کشورمان هستند.

این شهروند افغان می‌افزاید: اکنون در سه نقطه افغانستان جنگ شکل گرفته است و دو قدرت طالبان و دولت با یکدیگر نبرد می‌کنند. احتمالش هست که جنگ داخلی هم در کشور ما دوباره رقم بخورد یا اینکه برخی  گروه‌ها به طالبان بپیوندند چراکه آن‌ها در بیشتر ولایت‌های غربی و شمالی دارای نفوذ هستند.

هرچند اشرف غنی و برخی دیگر از دولتمردان به آمریکا سفر کردند تا مگر از فشار طالبان در جنگ داخلی بکاهند اما انتظار ما این است که ایرانی‌ها ما را موردحمایت قرار دهند؛ چراکه ما تشیع هستیم و اشتراکات فرهنگی معنوی گسترده‌ای داریم، حتی فاطمیون از مبارزان محور مقاومت از افتخارات ما در نبرد با گروه‌های تروریستی داعش در عراق یا سوریه بوده است. امیدواریم تا ایران هست دولت کابل به غرب متوسل نشود و این مشکل ما از سوی ایران حل‌وفصل شود.

وی یادآور شد: گویا استکبار درصدد است تا سرنوشت عراق و سوریه هم برای افغانستان تکرار شود و گروه‌های افغان با یکدیگر به جنگ بپردازند. اما شکل‌گیری بسیج مردمی که در شهرهای مورد مناقشه سربرآورده موجب توقف نیروهای طالبان شده است.

طالبان امارت اسلامی می‌خواهند، این را قبلا تجربه کرده‌ایم. آن‌ها می‌خواهند پرچم را عوض کنند، تندرو هستند و انعطافی ندارند و آن‌ها با شیعیان هم مشکل ایدئولوژی دارند؛ البته یک هفته دیگر وضعیت روشن‌تر می‌شود و می‌توان متوجه شد داستان چیست، آیا آمریکا از طالبان حمایت می‌کند یا موضع‌گیری آن‌ها ظاهری است، شاید هم در دوحه به توافقی محرمانه رسیدند که اینگونه جنگ را پیش می‌برند.

آمریکااشرف غنیامارت اسلامیایرانپایگاه خبری حاجت نیوزحاجت نیوزشیعیانطالبانمزارشریفهزاره
Comments (0)
Add Comment