به گزارش گروه هنری پایگاه خبری حاجت نیوز، آیدین آغداشلو در صفحه اینستاگرام خود نوشت: علی گلستانه، یکی از دو یار سال های جوانی من و یکی از بزرگترین نقاشان معاصر ایران، اگر نگوییم بزرگترین، بامداد امروز به خاطر اثرات بیماری همه گیر کرونا درگذشت. جای او در فرهنگ ایران و در قلب من برای همیشه خالی خواهد ماند.
محمد گلستانی معروف به علی گلستانه، در سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد و خصیصه مهمی که گلستانه در آثارش، بهخصوص در مناظر بهدست آورد به تصویر درآوردن تفاوت اقلیم و آبوهوا در کارهایش بود؛ بهطور مشخص در تصاویر او از مناظر شهر یزد میتوان گرمی و خشکی هوا و آفتاب داغ را کاملا احساس کرد یا در مناظر اسپانیای او آبوهوای معتدل مدیترانه را لمس کرد.
گلستانه آموزش نقاشی را در نوجوانی نزد اصغر پتگر آغاز کرد و برای تحصیلات مقدماتی به دبیرستان جم قلهک رفت و در آنجا با آیدین اغداشلو و عباس کیارستمی همکلاس شد. او در سال ۱۳۳۸ دیپلمش را گرفت و همراه آن دو به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت.
پرتره و پیکره انسان نیز همواره از اصلیترین دغدغههای علی گلستانه بود. او با به تصویر درآوردن تکچهرههایی از دوستان و اطرافیانش؛ چون فروغ فرخزاد (شاعر)، لیلی گلستان (گالریدار)، پرویز ملکی (گالریدار)، زویا پیرزاد (نویسنده)، مصطفی دشتی (نقاش)، سیمین بهبهانی (شاعر)، ژیلا ایپکچی (تدوینگر)، محمد مقدم (زبانشناس)، نادرشاه افشار و دیگران، وجهی دیگر از کارش را بازگو کرد.
پیام های تسلیت
هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی در پیامی به مناسبت درگذشت علی گلستانه نوشت: متاسفانه جامعه هنری یک بار دیگر استاد مسلمی را از دست داد . فقدان استاد علی گلستانه را به خانواده محترم آن مرحوم ، جامعه هنری و علاقهمندان و دوستدارانش تسلیت میگویم .
وی ادامه داد : از خداوند منان، علو درجات الهی برای آن مرحوم و صبر جمیل برای بازماندگان را خواستارم . به حتم نام و آثار علی گلستانه در فرهنگ و هنر ایرانزمین پایا و ماندگار خواهد بود .
احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز درگذشت علی گلستانه هنرمند نقاش را به جامعه هنری و خانواده آن هنرمند تسلیت گفت. احسان آقایی در پیامی به مناسبت درگذشت علی گلستانه گفت :هرچند منظره نگاران ایرانی از محمود خان ملکالشعرا تا امروز کَند و کاوهای فراوانی در بازنمایی داشتهاند، ولی هنرمندانی که به اسلوبی شخصی در نگاه و تکنیک رسیده باشند، پرشمار نیستند. علی گلستانه در زمره هنرمندانی است دارای زبان دیداری و تکنیکی شخصی است به گونهای که علاقهمندانی که اندک آشنایی با نقاشی دارند، در نگاه نخست، آثارش را میشناسند.
فرایند خلق اثر در نقاشیهای گلستانه، به قول مشهور سهلِ ممتنع است؛ حرکت از جزء به کل با نگاهی کلنگر و کاربست متبحرانهی خط و رنگ در یک ترکیببندی استوار که منجر به نوعی بازنمایی میشود که در مرزهای انتزاع قابل درک و دریافت است و ناشی از تکرار و تجربهی یگانهی او از تفسیر بصری فرم در طبیعت است. در منظرههای او سیطرهی نقاش بر منظره، مرهون زاویهی نگاه ویژهی هنرمند است. او در نگاه نخست فرم، رنگ، زوایا و عناصر دیداری چشمانداز را تحلیل میکند و سپس با سادهسازی و کاربست تکنیک متناسب با آن، مخاطب را در این تجربهی بصری شریک میکند.