مراسم تشییع‌ پیکر حجت‌الاسلام علی حکیمی در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش گروه خراسان پایگاه خبری حاجت نیوز، پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی، در صحن آزادی بارگاه منور امام رضا(ع) تشییع و نماز میت به امامت آیت الله سیدان، از اساتید حوزه علمیه خراسان، با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از روحانیون و مردم مشهد بر پیکر وی اقامه گردید.

این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام و بعد از تشییع، پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی در رواق دارالحجه حرم امام رضا(ع) تدفین شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی از مولفان دائره المعارف الحیات و از شاگردان مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی بود که دیروز، ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۰ در سن ۷۸ سالگی و به علت عارضه قلبی درگذشت.

زندگینامه

پدر استاد علی حکیمی از بازاریان متدین و متعهدی بود که از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود و مادرش از خاندان «مدرس یزدی» از روحانیون به‌نام یزد و مشهد بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی در شش سالگی چند ماهی، برای آموزش قرآن به مکتب رفت و سوره‌هایی از قرآن را آموخت. پس از پایان دوره ابتدایی، در چهارده سالگی، برای فراگیری علوم اسلامی راهی حوزه و مدرسه نواب شد، و نزد برخی از طلاب و فضلا مقدمات را آموخت. دوره رسمی ادبیات عرب را حدود چهار سال در محضر استاد ادیب نیشابوری بود.

سپس کتاب‌های درسیِ «معالم الاصول» و بخشی از «رسائل» شیخ انصاری و «لئالی» را نزد استادش آیت‌الله حاج میرزا حسن صالحی خواند. شرح لمعه را در محضر آیت‌الله حاج میرزا احمد مدرس یزدی فرا گرفت و مباحث عمده رسائل، مکاسب و کفایه را نزد اساتیدی چون آیت‌الله حاج شیخ کاظم دامغانی، آیت‌الله علمی اردبیلی و حجه‌الاسلام میرزا محمد اشکذری خواند.

وی به توصیه برادرش محمدرضا حکیمی، برای آموزش فلسفه و کلام و معارف و اخلاق در درس‌های آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی شرکت کرد و حتی کتاب «الکبری فی المنطق» را که ابتدایی‌ترین کتاب منطق بود از وی که استاد مسلّم فلسفه و کلام و درس خارج فقه و اصول بود، آموخت.

چندی نیز برای فراگیری معارف، در درس اخوی بزرگش، استاد محمدرضا حکیمی نیز حضور یافت.

درس خارج فقه و اصول را در محضر آیت‌الله وحید خراسانی بود و در درس آیت‌الله شیخ ابوالحسن شیرازی و آیت‌الله میرزا علی آقا فلسفی نیز شرکت می‌کرد.

از جمله مربیان و استادان وی در مشهد، باید از حاج سید ابوالحسن حافظیان نام برد؛ این استاد در روحیات و حالات معنوی که تا پایان عمر در استاد علی حکیمی نمایان بود، تأثیر بسیاری داشت.

استاد علی حکیمی با برادرانش محمدرضا حکیمی و محمد حکیمی، در تألیف مجموعه ۱۲ جلدی «الحیاه» همکاری کرد و نامش همراه با نام این کتاب جاودانه شد.

پس از چاپ دو جلد نخست «الحیاه» مدتی در مدرسه نواب مشهد به شرح آیات و روایات بر اساس این کتاب پرداخت و چندی نیز با یکی از گروه‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گردآوری و دسته‌بندی موضوعی احادیث شیعه همکاری داشت.

پایگاه خبری حاجت نیوزحاجت نیوزحجت‌الاسلام علی حکیمیحرم مطهر رضویخراسانمشهد
Comments (0)
Add Comment